Saturday 28 July 2012

Sampaikan Pesan Ku Padanya




Angin .. jika kau berhembus lembut melaluinya katakan padanya aku teman dia selamanya ..





Air .. Jika kau mengalir disisinya ..
Beritahulah padanya aku memohon maaf atas segalanya ..






Burung jika kau terbang melintasinya ...
Sampaikan kataku ini kepadanya ..
   "Kita dipertemukan lewat takdir tuhan .. Kita bersama atas kasih persaudaraan .. Kita dipisahkan kerna batas waktu seharian .. Namun kasih kita subur berpanjangan .. malah dirimu tidak pernah ku tinggalkan meski kita jarang bersama .. tapi doa yang aku panjatkan untukmu sentiasa terangkai dalam 1 jambangan .. Malah harumnya tersebar istimewa buat seorang insan .. semoga dirimu mekar dalam bimbingan cinta Tuhan ....."



                                               *       *         *       *         *           *         *


Angin .. Terima kasih atas hembusanmu ..katakan jua padanya aq tidak mahu dia menjadi temanku tapi aq mahu dia jadi sahabatku selamanya...
Air .. sungguh tenang aliranmu ..beritahulah padanya aq memaafkannya dan aq juga memohon maaf padanya diatas kekhilafanku sepanjang bersahabat bersamanya .

Terima kasih tidak terhingga aq ucapkan kepadamu duhai burung .. kerana kau sanggup menebarkan sayap kecilmu menuju kepadaku dan menyampaikan secicip pesan itu .. Tapi , masih sanggupkah kau burung untuk menyampaikan pesan ku pula padanya jika kau melewati sahabatku yang satu itu ??sanggupkah kau burung ??Akuu hanya ingin menitipp beberapa pesan ini sahaja ..

katakan kepadanya..jazakallah atas ingatanmu kepadaku moga doamu itu menjadi baja yang disemai dalam jambangan itu agar aq tetap bisa terus menerus menghidu haruman istimewanya itu.1 lagi pesan ku duhai burung , katakan padanya jangan lah dia merasa beban tatkala menuturkan kalamullah di sepanjang prjalann malam nya juga letakkanlah dahinya dibumi bersujud kpd yang maha esa di saat mentari dhuha menyapa mu sahabatku ..

Juga , aku memohon maaf jika sifat kekerasan ku yang kau anggap aku tidak menghargaimu membuat dirimu berasa sedih dan kecewa ,, aku memohon maaf kepadamuu sahabatku ..





Diamku bukan lah bermakna aku tidak menghiraukanmu .. mungkin aku lebih selesa begini ..Berdiam diri .. dan memerhatikan tingkah lakumu .. Yang pasti tingkah lakumu membuatkan ku rasa bahagia ..

Jika kau ingin melepaskan amarahmu kerana sikapku silakan lah .. Aku tidak akan terasa hati denganmu .. Kerana kamu itu sahabat aku  . Mungkin juga kerana hati ini telah tepu dek tingkah laku manusia yang telah ku lalui sepanjang hayatku . Sudah sebati barangkali ... Sebati dengan luahan amarah manusia terhadapku .


Mungkin 'sebati' itu yang telah menjadikan aku seorang yang keras .. dan menyebabkan aku ini berbeza dengan teman-temanmu yang lain . Teman mu yang pandai mengambil hatimu , temanmu yang petah memujimu , temanmu yang pandai bermesra denganmu, teman mu yang sering buatmu bahagia .


Tapi tidak aku . Aku sering sahaja membuatkan sakit hatimu , aku sering tidak memahami lawak jenaka yang cuba kau sampaikan . Tapi ketahuilah sahabatku , aku sering mendoakanmu disetiap sujud terakhirku .

Ya , pada hematku tidak perlu rasanya untuk aku khabarkan kepadamu tentang keperihatinanku kepadamu tidak perlu juga untuk aku bilang kepadamu betapa aku sangat menyanyangimu sahabat .

cukuplah sekadar kau tahu bahawa kau ada aku .. sahabatmu ~

Kerana , Insan itu cacat , maknanya sendiri adalah lupa .Namun dengan ukhuwah yang terikat , anak adam akan menjadi sempurna .Selemah-lemah ukhuwah itu adalah percaya kepada sahabatnya . Dengan itu akan kembalilah kekuatan ..


Hanya itu pesan ku duhai burung .. terbanglah engkau menuju kepadanya ..........


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...