Sunday 14 August 2011

Kenapa Begitu ??

"weyh,aq tanye skit boleh?"

"pasal apa??"

"tak de lah serius sgt .. aq cuma pelik je "

"pelik pasal apa??"

"aq pelik la dengan kawan2 kite yg nakal neyh .. diorg nakal2 pun exam pergh!gempaks..!budak yg baek2 neyh pulk aq tgok .. nk kate x study .. ngadap buku je kejenye .. tapi exam x gempak mane pown .. asal  eah ??"

"nk kate ko pown trgolong dlam budak baek la neyh ?? hehehe.."

"aq tak de la baek sgt .. tapi exam aq tak de lah teruk sgt .. tengah2 gitu lorh .. hehehe"



Kemiskinan , kesengsaraan , kesakitan , kegagalan hatta kejayaan juga adalah satu ujian dari Allah s.w.t.Allah ingin menguji setiap hambanya untuk melihat sama ada hamba-hambanya ini bersyukur padaNYa atau hanya menyalahkan takdir semata-mata.


Jika kita memperoleh sesuatu kelebihan atau kejayaan jaganlah terlampau cepat untuk berbangga.Kerana boleh jadi suatu kelebihan atau kejayaan yg kita peroleh itu adalah satu istidraj.


                                           *          *             *              *

"kau ingat tak yg ustazah azlina bagitau kt kita pasal istidraj uh ??"

"er.. sory la kwn .. aq neyh alilmu fil kutub la fi sudur .. heh!tak ingat la ..apa istidraj uh ??"

"hmm.. kau neyh .. x pe la biar aq je yg explain .. istidraj neyh ialah sesuatu kelebihan yg Allah berikan kepada seseorg untuk menyesatkan lagi seseorg itu .."

"erm .. erm .. pas 2 ??"

"pas 2 .. emm pas 2 apa eah ?? ntah !"

"aiseymen dia neyh kene kick ngn aq kang baru tau .."

"ok la.. mcm neyh ..setiap kejayaan yg kita peroleh itu haruslah kita kembalikan kepada Allah kerana tanpa keberkatan dariNYA kita tidak akan mudah untuk mendapatkn sesuatu .. "


                                                *        *            *            *            *



Kebanyakan manusia pada hari ini sanggup berjaga malam pada hari peperiksaan mereka demi membaca buku disaat-saat akhir tanpa ada sedikit kesadaran didalam hati mereka untuk mendahulukan Allah sebagai pencipta mereka terlebih dahulu.Bagi mereka, masa yg ada harus digunakan dengan sebaik mungkin bagi menelaah subjek-subjek untuk ujian duniawi mereka itu .


Bukan niat diri untuk melarang berusaha.Tapi sungguh indah jika usaha itu diiringi dengan keberkatan dan pimpinan dari Allah.







Lagi indah apabila tujuan kita menduduki peperiksaan tersebut demi menjulang agama Allah.Allahhuakhbar .. pasti nabi MUHAMMAD bangga untuk mengaku kita sebagai umatnya.


"SALAH SATU TANDA KEJAYAAN DIAKHIR PERJALANAN AdALAH KEMBALI KEPADA ALLAH DIAWAL PERJALANAN"
Apakah maksudnya????

Bagi seseorang yang mencari keredhaan Allah , terdapat permulaan atau bidayah dan terdapat juga akhiran atau nihayah . Permulaan bagi seseorang yang mencari keredhaan Allah adalah langkahnya menjalani kehidupan,dan pengakhirannya adalah ketibaannya di hadapan Allah.

Apabila sejak awal langkahnya memulakan perjalanan,orang itu sudah benar-benar kembali kepada Allah,maka peluang kejayaannya untuk sampai kepada keredhaan Allah sangat besar.
Ini adalah kerana Allah pasti menolongnya sejak dari pertama kali dia memulakan langkahnya.Allah akan menjaganya agar tidak terputus perjalanannya itu dan jatuh di pertengahan jalan.

Akan tetapi jika di awal langkahnya dia tidak kembali kepada Allah,dia akan terlempar kembali ke tempat dia memulakan perjalanannya,dan dia tidak akan sampai kepada Allah.

Seorang ulama yang hatinya dterangi cahaya Allah mengatakan,'Sesiapa yang menjangka dirinya dapat sampai kepada Allah dengan penghantar selain Allah,maka Allah memutuskan jalannya . 


'Dan barangsiapa yang beribadah dengan berpegang dengan kekuatannya sendiri,maka Allah menyerahkan urusan ibadahnya kepada kekuatannya sendiri,Allah tidak akn menolongnya.'

Jadi, tidak patut sekiranya kita menjadikan alasan peperiksaan , kesibukan , atau apa sahaja sebagai bahan untuk kita menjauh dari Allah.

Sedangkan, Allah akan membantu hamba-hamba yang mendekat kepadaNYA dalam setiap urusan mereka.Latihlah diri untuk terus berhubung dengan Allah . Berhubung dengan kekasih bagi setiap makhluk dimuka bumi ini .
Kekasih yang tidak mendatangkan kerugian .. bahkan mendtangkan keuntungan baik didunia mahupun akhirat . InsyaAllah..







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...