Tuesday 23 August 2011

Indahnya jawapan Itu ..

 Sambungan kisah kepintaran seorang paderi ...


 Sekarang, saya akan menjawab kesemua soalan -soalan kamu itu satu per satu dengan keterangannya sekali!kata Abu yazid Al-bustami.

Adapun tentang pertanyaann kamu Yang satu tak ada duanya?? Itulah kewujudan Allah Maha Esa.Dia tuhan yang tunggal tidak ada sekutu bagiNYA.

Adapun tentang Yang dua tidak ada tiganya?Bukankah itu malam dan siang.Bila pergi malam datanglah siangnya,dan bila pergi siang datang malam menggantikannya.
Tentang yang tiga tidak ada empatnya ?? Dia itu adalah thaurat,injil,zabur dan Al-quran.Tentang lima tak ada enamnya pula??Agama islam telah memfardhukan penganutnya bersolat lima waktu,iaitu zohor,asar,maghrib,isyak dan subuh.
Tentang enam tidak ada tujuhnya Dia itu adalah hari-hari Allah telah menciptakann bumi dan langit,hal ini tersebut didalam kesemua kitab suciNYA.

Tentang tujuh tak ada lapannya??Itulah dia tujuh petala langit dan tujuh petala bumi yang disebutkan didalam kitab suciNYA juga.

Tentang lapan tidak ada sembilannya??Mereka itu adalah malaikat-malaikat pemikul Arasy tuhan,sebagaimana yang disebutkan didalam kitab suciNYA.Dann memikul Arasy Tuhann kamu pada hari kiamat itu nanti adalah lapan orang malaikat.

Tentang sembilan tak ada sepuluhnya??Mereka itu adalah kaum dari golongan manusia yang menjadi perosak muka bumi Allah,sebagaimana yangg tersebut didalam kitab suci:'di dalam kota itu dahulu terdapat sembilan kumpulan yang menjadi perosak dibumi dan mereka tidak pernah melakukan kebaikan'.

Tentang yang dikatakan sepuluh yang sempurna iaitu kefardhuan puasa sepuluh hari keatas orang-orng yang berihram haji,sebagaimana firmannya yang berbunyi:'Maka hendaklah dia (orang yang berihram haji) berpuasa tiga hari dimasa haji,dan tujuh hari lagi apabla dia kembali kenegerinya.Itulah dia sepuluh yang sempurna,kata tuhan.
Kemudian,yang dikatakan yang sebelas itu ??Mereka itu adalah saudara mara nabi Yusuf a.s.
Dan yang dikatakan Yang dua belas pula??Itulh dia nama-nama bilangan bulan dalam setahun.

Ynag dikatakan Yang tiga belas itu??iaitu apa yang dimimpikan oleh nabi Yusuf a.s sebagaimana yang disebutkan didalam kitab suci.Berkata Yusuf : 'Sesungguhnya aku lihat sebelas bintang,matahari dan bulan.Semuanya bukankah tiga belas ??



Adapun tentang orang-orang yangg berdusta,tetapi mereka akhiirnya dapat menduduki syurga??Mereka itulah saudara-saudara nabi Yusuf a.s kerana mereka ketika mendakwa kepada bapa mereka (Nabi ya'qub a.s) bahawa nabi Yuauf telah dimakan serigala,merek membawa pakaiannya setelah dilumurkan dengan darah kambing.Apa yang mereka buat itu adalah hal yang dusta.


Dan tentang orang-orang yang berkata benar,tetapi mereka ditempatkan kedalam neraka? Mereka itu adalah kaum yahudi dan kaum nasrani,sesuai dengan firman Allah Ta'ala di dl\alam kitab suciNYA : 'Telah berkata kaum yahudi,bahawa kaum nasrani itu tidk benar.Dan berkata pula kaum nasrani bahawa kaum yahudi itu tidak benar.
Kedua-dua kaum yahudi dan nasrani itu telah berkata benar dalam tuduhan mereka antara satu sama yang lain,namun begitu mereka tidak mahu tunduk kepada kebenaran yang ada dihadapan mereka , iaitu mempercayai agama yang dibawa oleh nabi Muhammad s.a.w sebagai agama yang telah memansuhkan segala agama yang sebelumnya.Lantaran itulah mereka akan menduduki neraka.


Mengenai pertanyaan kamu dari hal roh pula??Ia berada di jasadmu di antara dua telinga kamu pada gambaran wajah.

Tentang Adz-zaariyati Zarwan??Dia itu adalah nama dari macam-macam angin yangg empat
Tentang Al-haamilati Waqran??Dia itulah adalah awan gemawan yang tersebar didada langit.
Tentang Al-Jaariyati Yusran??Dia itu adalah perahu-perahu yang sedang berlayar dimuka laut.
Tentang Al-Muqassimati Yusran??Mereka itulah malaikat-malaikat yangg bertugas untuk membahagikan-bahagikan rezeki kepada manusia pada malam nisfu syaaban.




Tentang empat belas ??Mereka itulah yang berkata-kata kepada tuhan semesta alam iaitu tujuh petala langit dan tujuh petala bumi,sesuai dengan firman Allah Ta'ala :' Maka tuhan berkata kepadanya,yakni kepada tuju petala langit dan bumi datanglah kepadaKU secara patuh terhadap perintah , ataupun secara trpaksa.Maka berkata kedua bumi dan langit : Kami akan datang kepadaMu secara patuh dan taat.


Tentang kuburan yang berjalan bersama penghuninya??Iaitu ikan besar yang menelan Nabi Yunus a.s .Nabi Yunus berada didalamnya sebagai kuburan , dibawanya ke mana-mana sehingga dimuntahkannya disebuah pantai,dengan izin Allah Ta'ala.


Tentang sesuatu yang bernafas,namun tak memiliki rohh ??Iaitu waktu subuh,sesuai dengan firman Allah ta'ala : Demi sebuh dan apabila bernafas.


Tentang air yang tiada turun dari langit dan tiada pula berasal dari bumi ??Dia itulah air yang dikirim Ratu Balqis kepada Nabi Sulaiman a.s didalam sebuah botol ,iaitu air peluh kuda.


Adapun tentang empat yang bukan dari golongan jin ,manusia dan malaikat,juga tidak berasaldari punggung laki-laki dan tidak berasal dari seorangg ibu??Dialah kambing kibasy yang dibawa Jibril a.s untuk menjadi korban bagi ganti Nabi Ismail a.s Juga unta Nabi Allah Saleh a.s yang disembelih oleh kaumnya .Dan yang ketiga dan kempat,ialah Nabi Adam dan Siti Hawa -alaihimas salam-



Tentang suatu ciptaan Allah,lalu diingkarinya sebagai suatu yang buruk??Iaitu suara keldai yang tidak enak didengar,sesuai dengan firman Allah yang berbunyi: Sesungguhnya seburk-burk suara ialah suara keldai !


Tentang darah pertama yang dialirkan ketas bumi?iaitu darah Habil apabila dibunuh oleh saudaranya sendiri qabil.



Tentang suatu ciptaan Allah,lalu dianggapnya sebagai suatu yang berat?Iaitu tipu helah wanita,sesuai dengan firman Allah Ta'ala :Sesungguhnya tipu helah wanita adalah tipu helah yang besar atau berat.




Tentang siapa dia seutama-utama kaum wanita?iaitu Hawa,ibu kepada sekalian manusia,kemudian Khadjh r.a kemudian Aisyah r.a kemudian Asia (isteri firaun) dan Maryam binti IMran.


Tentang yang mana satu yang menjadi seutama-utama laut??Iaitu Sihum,Jihun,Furat,dan Nil dinegeri Mesir.


Tentang seutama-utama gunung-ganang??Dialah itu Tursina
Tentang seutama-utama binatang??dialah itu  Kuda
Tentang seutama-utama bulan??Dialah itu bulan Ramadhan
Tentang seutama-utama malam??Dialah itu malam Lailatulqadar
Tentang At-thammah??Dia itu adalah hari kiamat.


Tentang suatu pohonn mempunyai dua belas ranting,setiap ranting mempunyai tiga puluh pucuk,setiap pucuk mempunyai lima kembang,dua kembang di matahari dan tiga lagi di tepi kegelapan??Jawabnya yang pohon itu adalah tahun,dan yang dua belas ialah dua belas bulann dan yang tiga puluh daun itu ialah 30 hari , dan lima kembang itu ialah lima waktu solat,dua diwaktu siang di waktu ada matahari  dan tiga di waktu malam dimana kegelapan mengelubungi alam ini.






Tentang empat macam air yang lain rupa dan rasanya sedang sumbernya berasal dari yang satu??Iaitu air mata,air telinga,air hidung dan air mulut.Air mata adalah masin,air telinga adalah pahit , air hidung adalah masam dan air mulut adalah tawar.



"Bagaimanna dengan jawapan-jawapanku itu ?" tanya Abu Yazid


"Kami setuju terhadap semua jawapan-jawapan itu" kata pemimpin pendeta itu.


"Tak adakah lagi siapa di antara kamu yang mahu menayakan sesuatu yang lain??" tanya Abu yazid lagi.




Mereka semua diam.Tidak ada seorang pun yang mahu mengemukakann pertanyaan,ataupun barangkali mereka sudah tidak ada apa-apa yang hendak ditanyakan lagi.


"Tapi saya ada sesuatu yang hendak saya tanya,"kata Abu yazid.
"ini giliran saya pula",tambahnya bersahaja.




Para pendeta itu memandang satu sama lain.


"Soalan pertama"kata Abu yazaid."Beritahu aku akan kunci syurga dan kunci langit?!"






Para pendeta itu semuanya berdiam diri , barangkali tidak ada seorang pun yang dapat menjawabnya termasuk pemimpin pendeta itu sendiri.


"Kamu telah mengemukakan kepadaku berbagai-bagai pertanyaan bukan satu dua,tetapi banyak sekali,semuanya telah aku jawab ",kata Abu yazid."Ini baru satu pertanyaan yang aku kemukakan,tapi kamu semua tidak dapat menjawabnya?"


"Kami semua memang tidak dapat menjawabnya,"jawab hampir semua pendeta yang berada disitu.Kemudian mereka sekaliann memandang wajah pemimpin mereka ,lalu meminta dia menjawab .


"cubalah Tuan pendeta menjawabnya untuk melepaskann kami dari malu!"kata mereka kepada pemimpin pendeta itu.



"Jawablah Tuan pendeta "kata para pendeta itu "selama ini kami tidak pernah membantah apa yang tuan katakan.


"Ya,memang benar,"sampuk Abu yazaid sekali,"bukankah engkau pemimpin mereka sekalian,dan dasr anak buah harus mendengar kata-kata pemimpinnya,bukan begitu??



"Baiklah,kalau begitu saya akan jawab pertanyaan orang islam itu" kata pemimpin pendeta itu .Para pendeta disitu hampir semua merasa gembira kerana rupanya pemimpin pendeta mereka dapat menjawab pertanyaan orang islam itu.


"Ketahuilah,bahawa kunci syurga dan langit itu tiada lain melainkan LAA ILAAHA ILLALLAH,MUHAMMADUR RASULLULLAH  ( tiada tuhan selain Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah) tegas pemimpin pendeta itu .


Para pendeta itu hampir kesemuanya barasa terkejut mendengar ucapan pemimpin mereka.Mereka hampir tidak percaya kepada apa yang diucapkan oleh pemimpin pendeta mereka.Apa benar yangg dikatakan itu,ataupun dia telah terpukau oleh orang islam ini.KEadaan disitu agak hiruk pikuk sedikit.



"Kamu semua telah mengaku sebelum ini,bahawa kamu akan setuju kepadanya,walau apapun yang dia katakan,"kata Abu yazid lagi."Sekarang,marilah sama-sama mengucapkan syahadat itu dan menjadi islam seperti aku !"



"Nanti dulu!,"jawab seorang diantara mereka."KAmi ingin pastikan sendiri apa yang diucapkannya itu memang benar"


"Kawan-kawan sekalian!"kata pemimpin pendeta itu!"percayalah bahawa apa yang sya katakan sebentar tadi adalah benar.Saya tidak terdesak oleh mana-mana tekanan pun.Memabg sudah lama saya ingin menyampaikan ini keada kawan-kawan sekalian,tetapi sya selalu bimbang dan sya takut kamu semua tidak akan percaya kepadaku lagi.Saya hanya menunggu waktu sahaja".



"Dari mana Tuan mengetahui hal ini??!" tanya seorang yang lain.



"Dari Tuan pendeta sebelumku,"terang pemimpin pendeta itu .Kali ini lebih tegas ,mungkn dia tidak peduli apa yang akann berlaku sesudah itu.



"Ketika Tuan pendeta itu akan meninggal dunia,dia telah memberitahuku dan dia bersumpah apa yang dikatakan itu adalah benar."tambah pemimpin pendeta itu lagi.



"kalau begitu,apa yang harus kita tunggu lagi??"sampuk salah seorang dari mereka .





Dengan hidayah Allah Ta'ala,maka semua para pendeta itu telah memeluk islam satu persatu.Mereka semua telah bertukar kulit.Daripada menjadi pendeta nasrani,kini menjadi pula orang-orang soleh yng mematuhi agama islam.







WAALAHUA'LAM...


4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...